Back

ΕΨΜ 1165 ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ

ΓΕΝΙΚΑ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΕΨΜ 1165

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ: 1ο

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ: 3 Ω/Ε ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 

ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ: 5

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ

ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS: ΝΑΙ (στην Αγγλική)

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στο επιστημονικό πεδίο της Διοίκησης Οργανισμών με κύριο μέλημα να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τις βασικές έννοιες, αρχές και θεωρίες της διοίκησης (μάνατζμεντ), αλλά και τις πρακτικές εφαρμογές τους σε ποικίλους οργανισμούς. Επιδιώκει επίσης να βοηθήσει τους/τις φοιτητές/τριες να συνειδητοποιήσουν την κρισιμότητα της διοίκησης για τη διαμόρφωση «υγιών» οργανισμών που λειτουργούν ομαλά και βιώσιμα στα πολύπλοκα περιβάλλοντα της ανθρώπινης κοινωνίας. Καθώς η έννοια του «οργανισμού» περιλαμβάνει μεγάλο εύρος οντοτήτων, στο μάθημα θα αναλυθούν περιπτώσεις διαφόρων μορφών οργάνωσης, όπως (μικρές και μεγάλες) επιχειρήσεις πρωτογενούς παραγωγής, μεταποίησης ή εμπορίου, επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, δημόσιοι οργανισμοί, σύλλογοι και σωματεία, εθελοντικές οργανώσεις, οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και οργανισμοί που παρέχουν, κατά παράδοση και κατεξοχήν, ανθρωπιστικό έργο, όπως νοσοκομεία, σχολεία, γηροκομεία. 

Όλοι οι οργανισμοί συνιστούν ανοιχτά κοινωνικά συστήματα όπου κεντρική θέση στον πυρήνα τους έχει ο άνθρωπος. Συγκροτούνται από ανθρώπους που (συν)εργάζονται για τη δημιουργία και προσφορά κάποιου αγαθού. Κεντρική παραδοχή του μαθήματος είναι πως τα στελέχη ενός οργανισμού οφείλουν να βοηθούν τους ανθρώπους που συμμετέχουν σε αυτόν να (συν)εργαστούν αρμονικά, δημιουργικά και με υψηλό αίσθημα ευθύνης απέναντι στο κοινωνικό σύνολο που καλούνται να υπηρετήσουν. Βασική αρχή για την αποτελεσματική (συν)εργασία όσων συμμετέχουν σε έναν οργανισμό είναι η αντιμετώπιση τους με ανθρώπινους όρους. Γι’ αυτό ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην ηθική διάσταση της οργανωτικής δραστηριότητας που αφορά τον εργαζόμενο (παραγωγό των αγαθών), τον καταναλωτή (αποδέκτη των αγαθών) και το περιβάλλον εν γένει.  

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να: 

  • Διακρίνουν τα είδη των οργανισμών και τις ιδιαιτερότητες του καθενός. 
  • Διακρίνουν τις βασικές λειτουργίες της διοίκησης (προγραμματισμός, οργάνωση, διεύθυνση, έλεγχος) καθώς και τις κύριες «λειτουργικές περιοχές» μιας επιχείρησης (π.χ. παραγωγή, μάρκετινγκ, χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, διοίκηση προσωπικού).  
  • Κατανοούν τις βασικές θεωρίες μάνατζμεντ στην ιστορική τους εξέλιξη, από τις κλασικές έως και τις πιο σύγχρονες. 
  • Αναλύουν σε βάθος το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον ενός οργανισμού ως ανοιχτού κοινωνικού συστήματος. 
  • Σκιαγραφούν τη δομή και διακρίνουν τους τρόπους τμηματοποίησης διαφορετικών περιπτώσεων οργανισμών. 
  • Αντιλαμβάνονται την έννοια της κουλτούρας και τη στενή της σύνδεση με τη δομή ενός οργανισμού. 
  • Συνειδητοποιούν τη σπουδαιότητα της κουλτούρας ως εξαιρετικού - και δύσκολα «αντιγράψιμου» - ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.  
  • Εκτιμούν το ρόλο της ηγεσίας στην ευημερία και βιωσιμότητα των οργανισμών. 
  • Αντιλαμβάνονται την ύπαρξη διαφορετικών προσεγγίσεων (ή στυλ) ηγεσίας και τη σχέση τους με διαφορετικούς τρόπους παρακίνησης και ελέγχου του ανθρώπινου δυναμικού, καθώς και με διαφορετικά οργανωσιακά αποτελέσματα. 
  • Αναπτύσσουν δικά τους στρατηγικά και λειτουργικά σχέδια. 
  • Εργάζονται σε ομάδες για να λάβουν αποφάσεις και να προτείνουν λύσεις σε συγκεκριμένα επιχειρησιακά προβλήματα μέσα από εξέταση και ανάλυση μελετών περίπτωσης. 
  • Αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και δρουν ηθικά με γνώμονα την υπηρέτηση του κοινωνικού συνόλου και του δημόσιου συμφέροντος. 
  • Διακρίνουν τις ποικίλες πηγές εξουσίας στους οργανισμούς και αναλύουν κριτικά την μικροπολιτική δράση σε μη δημοκρατικά περιβάλλοντα. 
  • Εντοπίζουν τις αιτίες και τους τρόπους διαχείρισης των συγκρούσεων στους οργανισμούς.  
  • Σκέφτονται ελεύθερα και κριτικά ώστε σταδιακά να αναπτύξουν τη δική τους (προσωπική) φιλοσοφία διοίκησης.